السبت، 17 ديسمبر 2011

بالفيديو.. شهادة عبودى عن الشرارة الأولى لأحداث مجلس الوزراء قبل نقله للعناية المركزة: “ضربوني عشان ظلمه”



شهادة صديق عبودى وقال:”إحنا كنا ماشيين ورايجين نجيب طلبات لينا في الاعتصام، قابلنا 3 أصحابنا و قالوا لنا الحقوا العربية اللي بتاخذ الناس موجودة ، فرحت أنا و عبودى ناحية العربية، وقال عبودى  للضابط ممكن أشوف رخصك فقاله ليه، فقاله عشان العربية دى بتاخد الناس فقاله أنا ضابط وهو بينزل من باب العربية كان بيتكلم في التليفون وبعدها لقينا كتيبتين جايين علينا، وإحنا بنتكلم معاه طلع الطبنجة ورفعها علينا، اللي كانوا موجودين معانا جريوا بقيت واقف أنا وعبودي وجم العساكر ضربونا، وبعد كده ضرب الضابط عبودى  بضهر الطبنجة على رأسه.. وخدونى ومشونى على طول بس عبودى خدوه وخرجوه بعد ساعة”.

من جانبه حكي عبودي وهو ممدد بالمستشفى بعد إصابته في رأسه وقبل أن يتم نقله للعناية المركزة باشتباه في إصابته بارتجاج في المخ.. وقال عبودى:” رحنا على العربية وخبطت على الزجاج وقلت له ممكن أشوف الرخص أو البطاقة، فقال لي ليه فقلت له عشان فيه ناس بتقول إن العربية دى بتخطف الشباب، قال لي أنا ضابط  فقلت له ماشى أنت كده هتاكد لي المعلومة اكتر، قال لي ماشى، ورفع التليفون بعدها لقيت كتبتين جايين من مجلس الشعب كل اللي كانوا واقفين جنبي جريوا وطلع الضابط الطبنجة وقال لي ايوه أنا اللي بخطفهم وضربني على دماغي وبعدها محستش بحاجة غير وأنا هنا، ورد عبودي على سؤال حول سبب ضربهم له قائلا:” عشان هما ظلمه”.

شاهد الفيديو




ليست هناك تعليقات: